fbpx

Mitä, kenelle, miksi?

Markkinointi pienessä yrityksessä sisältää melkoisen skaalan eri toimintoja: täytyy hanskata sekä strateginen suunnittelu että tekninen toteutus aina valokuvauksesta copywritingiin ja verkkosivujen ylläpitoon ja päivitykseen hakukoneoptimointeineen. Siinä onkin jo aikamoinen määrä suunniteltavaa, toteutettavaa, seurattavaa ja tarvittaessa ulkoistettavaa. 

Liikkuvia osia on siis paljon ja joskus on vaikea nähdä metsää puilta. Markkinointi ei tapahdu viikossa eikä kahdessa, vaan brändi rakentuu pikkuhiljaa ja asiakkaat sitoutuvat pitkän aikavälin puitteissa.

Tärkeintä onkin muistaa jatkuvasti kysyä itseltään kysymyksiä, jotka kiteyttävät kaiken perustana olevan toiminnan: mitä halutaan myydä ja kenelle? Kun näihin on saatu vastaus, voidaan seuraavaksi kysyä: miten se tehdään?

Asiakkaan näkökulmasta taas kysymyksiä on oikeastaan vain yksi: miksi? Miksi ostaa tämä palvelu ja juuri täältä? 

Meillä tähän kysymykseen on markkinoijan näkökulmasta ollut helppo keksiä vastauksia. Tiimistä löytyy monipuolista asiantuntemusta ja tekijöillä on innostusta, kehittämishalua ja ratkaisuja joka ongelmaan. Kun lähtökohta tekemiseen ja palveluiden tarjoamiseen on aina “ei mitä, vaan miksi”, pääsee markkinoinnissakin vaivattomammin asian ytimeen.

Esimerkiksi meiän tarjoaman sähköisen kiinteistökaupan kohdalla ei ole vaikea keksiä vastausta siihen, miksi palvelua kannattaa käyttää kun sen nopeus, vaivattomuus ja paikkariippumattomuus tekevät siitä niin ylivertaisen ratkaisun perinteiseen kiinteistökauppaan nähden. Asiantuntija laatii kauppakirjan ja huolehtii kaikista tarvittavista asiakirjoista, allekirjoitukset hoituvat sähköisesti pankkitunnuksilla ja tuki löytyy puhelimen päästä koko ajan. Kaiken voi tehdä omalta kotisohvalta!

Ei paljon helpommaksi voi hommaa tehdä, asiakkaalle tai markkinoijalle. 

Anna Suomalainen
Markkinointiasiantuntija

Anna on Routamapin ja toimistokaveri Sahran yhteinen markkinointiasiantuntija. Anna tuottaa sisältöä sosiaaliseen mediaan, kuvaa, kirjoittaa ja yleensäkin pitelee markkinoinnin lankoja käsissään.