fbpx

Palautteen paikka

Routamap blogi palautteen paikka blogikirjoitus

Vuosi 2023 on paria yötä vaille paketissa. Ensi viikolla oottaaki uusi vuosi uusien projektien myötä, mutta palataan tämän blogikirjoituksen myötä hetkeksi kuluneen vuoden tekoihin ja toimiin. Kirjoituksessa esitetyt vastaukset perustuvat asiakkaille projektin jälkeen sähköpostilla lähetettyyn palautekyselyyn.

Vastauksia olis sopinu taulukkoon enemmänkin, mutta vuosien saatossa olen oppinut Pohjois-Suomessa yrittäjänä toimiessa, että parasta palautetta usein on, ettei palautetta saa ollenkaan. Toisaalta osa palautteesta eteenkin yksityistieasioissa tulee suoraan tiekunnan kokouksen jälkeen, puhelimen välityksellä tai tieyksiköinnin päätöspalaverin yhteydessä eikä niistä ole sen kummemmin kirjallista jälkeä esittää. Tästä johtuen palautekyselyssä korostuu kiinteistökaupat ja meän maankäytön konsultointiin liittyvät palvelut.

Vaan niillä mennään mitä on! Asiakkaille kerrottakoon, että luemme kyllä palautetta ja koetamme kehittää toimintaa palautteen mukaan asiakasystävällisemmäksi ja toki myös meille tekijöille helpommaksi.

Mistä kuulit meistä?

Eteenkin uusien asiakkaiden kohdalla on mielenkiintoista kuulla, miten ovat keksineet olla yhteydessä juuri meihin. Asiakkaiden kanssa keskusteluissa usein korostuu niin sanotun puskaradion osuus. 

”Naapuri sano et soittaa sulle!” tai ”pankista käskettiin olla yhteydessä” korostuu eteenkin puheluissa, ja sama on havaittavissa myös palautekyselyn tuloksista. Puolet palautekyselyyn vastanneista on ennenkin asioineet meän kanssa tai on saanut suosituksen käyttää meän palveluita kaverilta. Mainonnan uhreja on parikymmentä prosenttia vastaajista. Kiinteistöihin ja maankäyttöön liittyvät asiat ovat usein luottamuspeliä, jolloin tuttu toimija on helpompi valtuuttaa hommaan.  Toivottavasti nämäkin asiakkaat siirtyvät ens vuoden palautekyselyssä piirakan keltaiseen sektoriin meille palaavina asiakkaina.

kaaviokuva, miten asiakkaat ovat löytäneet Routamapin asiakkaaksi

Kaavio. Mistä kuulit meistä? Lähde: Routamap Oy:n palaute kysely 2023

Miten palvelu sujui?

Mitä palveluistamme sitten oltiin mieltä? Pyysimme asiakkaitamme arvioimaan toimintaamme viidellä lineaarisen asteikon (skaala 0-10) kysymyksellä muun muassa kommunikaatioon, yleisarvosanaan, projektin lopputulemaan ja aikatauluun liittyen. Tämän lisäksi pyysimme toiminnastamme avointa palautetta, kehitysehdotuksia sekä vinkkejä palvelujemme kehittämiseksi.

Palautteissa saamamme vastaukset menivät omasta mielestä kyllä turhankin ylärekisteriin, sillä on meillä vuoden mittaan ollu myös haasteita ja jonkun homman kans myös suoranaisia ropleemia. Näin asiakkaamme kuitenkin vastasivat:

Miten mielestäsi kommunikaatio sujui välillämme projektin alusta loppuun?

1
/10

Minkä yleisarvosanan antaisit asiantuntijoistamme?

1
/10

Pysyttiinkö hyvin aikataulussa?

1
/10

Kuinka todennäköisesti suosittelisit tätä palvelua toiselle henkilölle?

1
/10

Saatu palaute todentotta lämmittää mieltä. Kaippa sitä on jotain asioita tehty oikein, kun keskimäärin kiitettävillä arvosanoilla ollaan Anssin kanssa kulunut vuosi taisteltu lävitte. Kiitos asiakkaille ja kiitos myös Anssille hyvästä työstä.

Avoimen palautteen puolella vastaukset olivat monipuolisempia ja joukkoon saatiin myös hyviä kehitysehdotuksia, joita koetamme huomioida tulevaisuudessa. Toiminnan kehittämisen kannalta avoin palaute onkin erittäin tärkeää, kiitos siitä.

Pudasjärven ja Taivalkosken tiekuntien aktivointi

Alkukesästä saimme valmiiksi myös parivuotisen tiekuntien neuvontahankkeen Pudasjärvellä ja Taivalkoskella. Hankkeessa patistettiin tiekuntia järjestäytymään, neuvottiin tiekuntia hallinnon järjestämisessä ja pyrittiin kehittämään tiekuntien toimintaa Koillismaalla.

Hankkeesta kerätyn palautteen perusteella hanke oli tarpeellinen ja osallistujien mukaan myös erittäin hyvin onnistunut. Tässäpä koontia hankkeen osallistujilta kerätyistä palautteista niin numeroina kuin avoimenakin palautteena:

Miten onnistuimme tiekuntatilaisuuksien aihepiireissä?

1
/10

Miten onnistuimme tiekuntatilaisuuksista ja puhelinneuvonnasta tiedottamisessa?

1
/10

Miten onnistuimme tiekuntatilaisuuksien materiaaleissa?

1
/10

Miten onnistuimme mielestäsi puhelinneuvonnassa?

1
/10

Miten Tommi suoriutui tiekuntatilaisuuksien ja puhelinneuvonnan vetäjänä?

1
/10

Kuinka paljon koet hyötyneesi tiekuntatilaisuuksista ja/tai puhelinneuvonnasta?

1
/10

AAvoin palaute kertoo, että osallistujat olivat tyytyväisiä monipuoliseen neuvontapalvelujen tarjontaan (tiekuntatilaisuudet, etäosallistuminen, puhelinneuvonta) sekä mahdollisuuteen saada käytetyt materiaalit tutustuttavaksi tilaisuuksien jälkeen. 

Hanke onnistuikin hyvin, josta on kiittäminen tilaajien luottamusta meän toimintaan sekä osallistujien aktiivista osallistumista asioiden eteenpäin saattamiseksi.

Viestiliigan ja suunnistuksen SM-kisojen gps-seuranta

Kesän 2023 aikana olimme tuttuun tapaan myös mukana toteuttamassa suunnistuksen TV-lähetyksiä niin Suomessa kuin ulkomaillakin yhteistyössä gpsseuranta.net / Pekka Variksen kanssa.. Suomessa tehdyistä lähetyksistä (Viestiliiga, suunnistuksen SM-kisat) kerättiin myös palautetta tapahtumajärjestäjiltä toiminnan kehittämiseksi ja tuotannon laadun parantamiseksi. Myös näistä saatiin hyvää palautetta ja onnistuimme seurantahommissa Pekan kanssa kouluarvosanalla mitaten kiitettävästi. Usean vuoden kokemus hommista näkyy tälläkin saralla.

Kohti uutta vuotta 2024

Kuten alkuun todettua, vuosi 2023 on hyvä pistää kirjoihin ja kansiin tämän päivityksen myötä. Otetaan opiksi tämän vuoden projekteista, ammutaan raketteja suojalasit päässä ja ollaan reippaana heti ens vuoden alusta.

Kiitos asiakkaille ja yhteistyökumppaneille vuodesta 2023. Toivottavasti nähhään ens vuonna mitä moninaisempien työprojektien merkeissä!

Tommi